10 sposobów na zwiększanie odporności na jesień i zimę

Coraz krótsze dni zwiastują nieuchronne przemijanie lata i początek chłodniejszych miesięcy. Już niedługo większość czasu będziesz spędzać w środku, a w tych warunkach łatwiej nabawić się niechcianego przeziębienia. Dlatego warto przygotować się zawczasu i podjąć aktywne wysiłki na rzecz wzmocnienia swojej odporności w sam raz na sezon zimowy.

1. Wzmacniaj kondycję fizyczną.

To absolutna podstawa. Najlepiej wykorzystać do tego świeże powietrze. Jesienne miesiące są idealnym czasem na długie spacery, biegi i wędrówki – wybierz to, co lubisz i niech pogoda Cię nie zatrzymuje – pamiętaj tylko o odpowiednim ubiorze. Odkryj okoliczne parki narodowe i krajobrazowe, wybierz się do pobliskiego lasu lub pozwiedzaj zapomniane zakamarki Twojego miasta.

2. Stwórz domową przestrzeń do ćwiczeń.

Nie potrzeba wielu profesjonalnych narzędzi, by ćwiczyć w domowym zaciszu. Wystarczą małe ciężarki lub butelki z wodą, taśmy rozciągające i wygodna mata. Nie musisz stawiać na maksymalny wysiłek fizyczny – najważniejsza jest regularność i staranność w wykonywaniu ćwiczeń. Będziesz czuć się lepiej i wzmocnisz swój organizm.

3. Sprawdź, co jesz.

Na sezon przeziębieniowy najlepiej przygotuje Cię zdrowa dieta, to znaczy taka, która łączy odpowiednie proporcje składników odżywczych, witamin, minerałów i kwasów omega-3. Upewnij się, że spożywasz warzywa i owoce bogate w witaminę C, takie jak brokuły, cytrusy i kiwi, a także rośliny strączkowe i orzechy, które zawierają cenną witaminę B. Nie zapominaj też o czosnku – naturalnym antybiotyku, który doda smaku każdej potrawie.

4. Pamiętaj o higienie snu.

Nie ma prostszego sposobu na złapanie przeziębienia niż regularne zaniedbywanie higieny snu. Śpisz mniej niż 8 godzin dziennie? Często zarywasz noce? Tego rodzaju tryb życia osłabia Twój organizm – a wraz z nim, Twoją odporność. Może warto rozważyć zmianę nawyków. Nadanie zegarowi biologicznego stabilnego rytmu wzmocni Twój organizm i przygotuje go na nadchodzące wyzwania.

5. Zrelaksuj się.

Połączenie zmęczenia ze stresem to najlepszy przepis na osłabioną odporność i podatność na infekcje. Spróbuj się zrelaksować. Pójdź na spokojny spacer do lasu, zrób sobie masaż, napij się kubka gorącej herbaty z miodem, otul się kocem i spędź trochę czasu z bliskimi przy pięknym jesiennym widoku za oknem.

6. Witamina D.

Jak zwalczyć jesienno-zimową chandrę? Prostym rozwiązaniem może być suplementowanie witaminy D, którą wiosną i latem nasz organizm wytwarza pod wpływem światła słonecznego. Nie tylko poprawia ona nastrój i odporność, ale także przeciwdziała osłabieniu.

7. Imbir, miód i kurkuma.

Nieprzypadkowo jesień kojarzy nam się z korzennymi przyprawami i ciepłymi napojami z miodem i cytryną. Zarówno miód, jak imbir oraz kurkuma wzmocnią Twoją odporność, a jednocześnie będą stanowiły doskonały i aromatyczny dodatek do jesiennej diety.

8. Przemyślany ubiór.

Wychłodzenie ciała wiąże się ze zwiększoną podatnością na infekcje. Dlaczego? Wyjaśnienie jest proste – kiedy jesteś wyziębiony, reakcja odpornościowa Twojego organizmu jest spowolniona. Postaw więc na ubrania, które zapewnią Ci ciepło i komfort – w których ani nie zmarzniesz, ani się nie przegrzejesz.

9. Dbaj o powietrze w domu.

Częste wietrzenie jest kluczowe, by przeciwdziałać tworzeniu w pomieszczeniach sprzyjających warunków dla bakterii. Warto również wyposażyć się w nawilżacz, który zapewni powietrzu odpowiedni poziom wilgoci i będzie przeciwdziałał wysuszaniu śluzówki gardła.

10. Suplementuj probiotyki.

Probiotyki to ważne szczepy bakterii, które zamieszkują nasz układ pokarmowy i pobudzają naturalną walkę organizmu z drobnoustrojami. Możesz dostarczyć je organizmowi zarówno w postaci pokarmów takich jak kiszonki, jak i poprzez wyposażenie się w suplementy dostępne w aptece.

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tematycznie

Powiązane Wpisy

Wakacje w domu

Nie stać Cię na wyjazd? A może nie było już miejsc w wybranym przez Ciebie kurorcie? Lub też chcesz przeżyć te wakacje nieco inaczej. Prezentujemy