Owoce i warzywa – jak wybrać te naprawdę zdrowe?

„Jedz dużo warzyw i owoców, przynajmniej pięć porcji w ciągu dnia.” „Świeże są najzdrowsze.” „Pij soki, najlepiej bez dodatku cukru.” To zdania, które słyszymy niemal każdego dnia. Wiemy, że są prawdziwe, a nasz organizm potrzebuje dawki naturalnych witamin. Ale jak właściwie dokonać wyboru, które owoce i warzywa będą najsmaczniejsze i faktycznie najzdrowsze? Czym się kierować podczas zakupów?

Na wyciągnięcie ręki

W idealnej rzeczywistości mielibyśmy zawsze świeże, niepryskane i idealnie czyste owoce oraz warzywa. Niestety jednak nie żyjemy w perfekcyjnym świecie. Musimy zatem nauczyć się wybierać to co dla nas najlepsze. W marketach o każdej porze roku można kupić owoce i warzywa z każdego zakątka świata. Na targu jest o to nieco trudniej, ale sezonowe owoce dostępne są z łatwością, a warzywa przez cały rok. Czy jednak zawsze są zdrowe?

Jeśli w dzieciństwie miałeś styczność z sadem albo ogródkiem, w domu czy u dziadków na wsi, pewnie pamiętasz, że owoce nie zawsze były idealne. Czasem miały drobne obicia i pęknięcia, a skórka jabłek nie była idealnie czerwona. 

Czasem miały śmieszne kształty lub robaka w środku. Tymczasem dziś dużo plonów jest jakby „idealnych”. Ale czy idealne to zdrowe? Wróćmy wspomnieniami do lat dzieciństwa – odpowiedź jest oczywista. 

Co ciekawe, co jakiś czas słyszy się w mediach historie rolników, od których – pomimo umów – nie przyjęto owoców czy warzyw, które miały np. nietypowy kształt. Niestety w dzisiejszym świecie wszystko powinno być idealne i natura także musi się temu podporządkować…

Koszt ideału

Skoro jednak owoce i warzywa muszą być bliskie doskonałości, to pozostaje pytanie: w jaki sposób dążą do tego rolnicy, sadownicy i sprzedawcy? Sposobów jest kilka. To nie tylko sadzenie odpowiednich odmian roślin i ich modyfikowanych w laboratoriach krzyżówek, ale też m.in. częste opryski, które mają duży wpływ na nasze zdrowie. Co więcej – podczas transportu, czy w magazynach sklepowych owoce i warzywa są trzymane w chłodni, dzięki czemu na półce wyglądają ładnie, ale po przyniesieniu do domu szybciej się psują.

Często wydaje nam się, że owoce i warzywa kupowane na targu na pewno są zdrowe. Nie jest to niestety zawsze prawdą. Prywatni rolnicy także często są zmuszeni do oprysków, chociażby przed pleśnią i grzybami. Dużo zależy jednak od tego, czy to naturalne substancje, np. drożdże, czy chemiczne. 

Co więc nam pozostaje? Znalezienie na targu rolnika używającego naturalnych sposobów upraw lub posadzenie własnych warzyw lub owoców. To ostatnie rozwiązanie niestety wymaga czasu i posiadania kawałka ziemi, ale będziesz mieć wtedy pełną kontrolę nad stosowanymi substancjami. I przekonasz się, że natura rzadko rodzi ideały. 

Za to smak własnych warzyw i owoców z pewnością wynagrodzi Ci czas oraz wysiłek poświęcony na ich pielęgnację.

Na co zwrócić uwagę podczas zakupów?

Jest kilka spraw, które warto wziąć pod uwagę przed zakupem owoców i warzyw. Pamiętaj o korzystaniu ze zmysłów – wzroku, dotyku i zapachu. Pamiętasz z dzieciństwa, jak pachniały truskawki? A kiedy ostatnio spotkałeś się z tym zapachem? Jeśli truskawki pięknie pachną (a niekoniecznie wyglądają) są o wiele smaczniejsze. 

Kiedy kupujesz owoce jagodowe, musisz dokładnie się im przyjrzeć – czy są dojrzałe, czy nie ma pomiędzy nimi zapleśniałych, nadpsutych czy ubitych owoców. W przypadku większych owoców, np. jabłek możesz wziąć je do ręki i sprawdzić twardość oraz gładkość skórki. 

Przy wybieraniu warzyw kieruj się tym, czy mają skórkę bez pęknięć. Pamiętaj jednak o tym że jeśli warzywa są zbyt piękne, niekoniecznie są całkiem naturalne.

Na koniec jeszcze kilka porad

Kupuj owoce i warzywa sezonowe

Wszystko ma swój czas, a jeśli kupujesz maliny w lutym, to przecież wiesz doskonale, że nie wyrosły na krzaku wygrzanym promieniami słońca. Może są ładne i mają odpowiedni kolor, ale to zasługa technologii i szklarni, na pewno nie słońca. Po owoce sezonowe najlepiej zajrzeć na lokalny targ. Na stoiskach rolników nie znajdziesz gatunków sprowadzanych z ciepłych krajów, tylko te, które wyrosły w pobliskim sadzie.

Postaw na lokalne

Owoce i warzywa krajowe warto kupować na targach i bazarach albo znaleźć zaprzyjaźnionego dostawcę, które dowiezie Ci worek ziemniaków do domu. To, co lokalne, jest często po prostu zdrowsze i tańsze, bo bez kosztów transportu z drugiego końca świata.

Zwróć uwagę na kolor

Nie bez powodu owoce i warzywa mają barwę, która w dodatku zmienia się wraz z ich rozwojem. To sposób (w pełni naturalny!) na określenie, które z nich są już dojrzałe i gotowe do spożycia. Jeżeli nie jesteś przekonany do koloru pomidorów, możesz zajrzeć do internetu i sprawdzić, jak wygląda owoc danej odmiany. Niektóre z nich mają skórkę żółtą lub pomarańczową, inne wręcz czekoladową.

Nie marnuj

Warzywa i owoce, tak jak inne produkty spożywcze, kupuj rozsądnie. Zastanów się, czy dasz radę je zjeść. Jeśli nie masz odpowiednich warunków do przechowywania, to kupowanie 30 kg ziemniaków nie jest dobrym pomysłem. To zwyczajny brak rozsądku – kupując coś, czego nie zdążysz zjeść, marnujesz nie tylko jedzenie, ale i pieniądze.

Naturalna metoda konserwacji

Jeśli chcesz zimą skorzystać z witamin zawartych w owocach, zdecyduj się na zakup produktów suszonych. Bardzo smaczne są suszone jabłka i banany, a prawdziwą bombą witaminową są suszone śliwki, morele, daktyle czy rodzynki. Możesz także sam przygotować swoją mieszankę owoców suszonych wykorzystując specjalne sprzęty przyspieszające wysuszanie.

Inna metodą na zachowanie smacznych i zdrowych owoców na czas zimnych miesięcy jest zamrażanie ich. W sklepach dostępne jest mnóstwo rodzajów zamrożonych owoców lub ich mieszanek gotowych do spożycia od razu w naturalnej formie lub jako dodatek do ciast, czy innych deserów. Można także użyć ich jako składnik zdrowego smoothie lub dodatek do kompotu. To samo tyczy się warzyw – zamrożone, umyte i gotowe do podania wzbogacą witaminami zimowe zupy, czy inne potrawy.

Aby zachować smak i składniki odżywcze owoców idealnie sprawdzają się także domowej roboty dżemy – zwykle zwierają miej cukru i innych niezdrowych składników niż kupne, a dodatkowo ich produkcja może być miłym zajęciem dla całej rodziny.

Podsumowując, warto przyjrzeć się zakupom owoców i warzyw, by jeszcze lepiej wspomagały nasz układ odpornościowy, trawienny i dostarczały potrzebnych składników odżywczych, a na czas zimowy warto już teraz zrobić zapasy w postaci dżemów, czy suszonych lub mrożonych mieszanek.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Tematycznie

Powiązane Wpisy

Kiedy ostatnio odpoczywałeś

Doba ma tylko 24 godziny. To prawda niepodważalna. I choć czasami chcielibyśmy ją wydłużyć, to nie ma takiej możliwości. Jednak – nie ukrywajmy – wciąż

Zdrowy sen – 10 porad

Zdrowy sen, to sprawa szczególnie ważna, wręcz kluczowa dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego. Często go zaniedbujemy albo – co gorsza – świadomie rezygnujemy z