Zdrowe przekąski na przyjęcie karnawałowe

Czy zdrowa dieta i przekąski na karnawał „mogą iść w parze”? Jak najbardziej – fakt, że trwa karnawał, nie oznacza wcale, że aby się dobrze bawić musimy podjadać chipsy i kaloryczne ciasta. Pączki i faworki mogą pójść w odstawkę na rzecz zdrowszych i niezwykle smacznych przekąsek. W tym artykule podpowiemy, jakie menu można przygotować na karnawałową imprezę, niezależnie od wieku zaproszonych gości.

Przekąski na bazie warzyw

  • Wytrawne słupki warzywne – chociaż na co dzień warzywa mogą wydawać się mało eleganckie, mogą stanowić idealną przekąskę (nie tylko w karnawale). Wystarczy, że pokroisz w słupki marchewkę, ogórka lub paprykę i dodasz seler naciowy. Ułóż je na desce lub tacy, obok miseczek z dipami. Możesz wymieszać jogurt naturalny np. z bazylią, natką pietruszki, czosnkiem lub suszonymi pomidorami; podać hummus albo mus ze zmiksowanej gotowanej fasoli.
  • Ciecierzyca z przyprawami doskonale zastąpi orzeszki w panierce i będzie o wiele zdrowsza. Ziarna ciecierzycy obtocz w odrobinie oleju i przyprawach (np. czosnku, curry, słodkiej papryce). Wrzuć je na rozgrzaną patelnię i smaż lub umieść na blaszce do pieczenia i włóż do piekarnika. Często mieszaj, aż skórka stanie się lekko chrupiąca, a przyprawy przylepią się do ziaren.
  • Zamiast klasycznych paluszków wybierz grissini – włoskie chlebowe paluszki, np. z mąki wieloziarnistej. Dobrym wyborem będą też pełnoziarniste, wytrawne krakersy.
  • Chipsy warzywne – obierz i pokrój na cienkie plasterki buraka, marchew i pietruszkę. W woreczku zmieszaj oliwę z oliwek z przyprawami (dopasuj je do smaku, jaki lubisz), wrzuć do środka warzywa i potrząsaj. Nagrzej piekarnik do 180-200°C i piecz chipsy przez 15 minut, następnie obróć na drugą stronę i piecz kolejny kwadrans. Podobnie możesz postąpić z jarmużem.

Coś na ząb

  • Kanapeczki z pastami warzywnymi, np. z guacamole i pomidorem lub rzodkiewką. Możesz kupić gotowe warzywne pasty albo przygotować własną z awokado – wystarczy, że rozgnieciesz je widelcem, dodasz odrobinę soli, sok z cytryny i posiekane zioła.
  • Nadziewane tortille, najlepiej pełnoziarniste.  W zależności od wybranego nadzienia możesz stworzyć prawdziwą, kolorową gamę roladek. Możesz posmarować placek twarożkiem śmietankowym i dodać wędzonego łososia lub wędlinę z indyka, liście rukoli i świeżą paprykę albo kukurydzę i szczypiorek. Serek możesz też zastąpić pastą warzywną.
  • Sałatka ze świeżych warzyw. Klasyczną sałatkę jarzynową zastąp daniem wykonanym z ulubionych, świeżych warzyw. Wybierz liście szpinaku, rukoli lub roszponki, dodaj pomidora, ogórek, paprykę, kukurydzę, rzodkiewkę, ser feta czy szczypiorek. Zamiast sklepowego sosu z torebki, skomponuj własną mieszankę. Możesz przyrządzić ją z odrobiny miodu i musztardy, dodać kilka kropli oliwy z oliwek, soku z cytryny, suszone zioła i po prostu wymieszać.
  • Nadziewane makaronowe rurki lub muszle. Ugotowany i przestudzony makaron wypełnij nadzieniem, np. podduszonym szpinakiem i kawałkami piersi z kurczaka, pastą warzywną albo jajeczną, guacamole z ziołami lub duszonymi pieczarkami z cebulką.
  • Pieczone frytki z… warzyw. Nagrzej piekarnik do 170-180°C, a na wyłożoną papierem do pieczenia blachę połóż prostokątne kawałki warzyw, obtoczone w przyprawach i odrobinie oleju. Możesz wykorzystać bataty, marchewkę, buraki, seler lub pietruszkę.
  • Szaszłyki na surowo – na patyczki możesz nadziać paprykę, ogórki, liście sałaty, pomidorki koktajlowe, pieczarki, kuleczki mozzarelli albo tofu. Podawaj same lub z dipem na bazie jogurtu naturalnego.
  • Sałatka makaronowa z rukolą i suszonymi pomidorami – ugotuj i odcedź ulubiony makaron, dodaj pokrojone w paski czarne oliwki i suszone pomidory oraz podprażone na suchej patelni pestki dyni lub słonecznika. W miseczce wymieszaj dwie łyżki pasty warzywnej i oliwę z oliwek. Gotowy dressing dodaj do sałatki.
  • Paprykowa pizza – przygotuj kolorowe papryki i podziel je na szerokie plastry (powinny przypominać łódki). W garnku zagotuj passatę z oregano, bazylią, szczyptą soli i pieprzu. Nasmaruj sosem kawałki papryki, dodaj szynkę drobiową, mozzarellę i oliwki. Możesz dodatkowo posypać je startym serem. Piecz w piekarniku nagrzanym do 180°C, około 15 minut. Zamiast papryki możesz użyć cukinii.
  • Nadziewana cukinia – przekrój wzdłuż małe cukinie, odetnij końce i wydrąż pestki. Wymieszaj czosnek, bazylię, odrobinę tartej marchwi, pół szklanki ricotty, odrobinę startego parmezanu, sok z cytryny, szczyptę soli i pieprzu. Nadzieniem wypełnij cukinie i piecz 30-40 minut w piekarniku nagranym do 220°C. Podawaj na ciepło.

Słodkie przekąski

  • Owocowe szaszłyki – w tym wypadku pokrój w kostkę owoce, np. jabłka, banany, kiwi, gruszkę, mango, ananasa, podziel na cząstki winogrona, pomarańcze i mandarynki, a później nadziej je na patyczki do szaszłyków.
  • Sałatka owocowa – składniki z poprzedniego punktu wymieszaj w misce, możesz dodać też odrobinę jogurtu naturalnego.
  • Nadziewane daktyle. Z suszonych daktyli wyjmij pestki, a w ich miejsce włóż orzechy włoskie lub niesolone orzeszki ziemne.
  • Owoce w czekoladzie – kawałki świeżych owoców zanurz w roztopionej, najlepiej gorzkiej czekoladzie, a następnie odłóż je, aby czekolada zastygła.
  • Domowe pralinki – namocz suszone owoce, odsącz je i zmiksuj. Zagęść je zmielonymi orzechami, wiórkami kokosowymi albo płatkami owsianymi, aby łatwo ulepić kulki. Z zewnątrz możesz posypać je zmielonymi ziarnami słonecznika lub wiórkami kokosowymi.
  • Naleśniki – zrób ciasto z mąki pełnoziarnistej i usmaż je na beztłuszczowej patelni. Posmaruj kremem z daktyli (namocz, a później zmiksuj z kakao i wodą), domowym dżemem albo twarożkiem ze świeżymi owocami, zwiń w rulonik i pokrój na mniejsze kawałki.
  • Chałwa lub sezamki domowej produkcji – ziarna słonecznika lub sezamu upraż na suchej patelni i wystudź. Zmiel je na proszek (w młynku do kawy lub blenderze) i wymieszaj z miodem. W przypadku sezamków – użyj całych ziaren. Pamiętaj, że chałwa i sezamki przed podaniem powinny poleżeć w lodówce przynajmniej 1 dzień.
  • Słodkie kulki – zalej opakowanie suszonych daktyli (około 20 sztuk) wodą i zostaw na noc. Zmiksuj owoce z 2 łyżkami dowolnych orzechów, 2 łyżkami wiórków kokosowych, łyżką rodzynek i łyżką kakao. Z gładkiej masy lep kulki, obtocz je w wiórkach lub zmielonych orzechach i wstaw do lodówki na 30 minut.

A może zdrowe wypieki?

  • Ciasteczka owsiane – do miski wsyp 1,5 szklanki płatków owsianych, 3 łyżki mąki, 4 łyżki brązowego cukru lub ksylitolu, łyżeczkę proszku do pieczenia oraz 2 łyżki dowolnych ziaren. Wlej 2 jajka i 100 g roztopionego masła, wymieszaj i rozkładaj masę łyżką na blasze. Piecz 15 minut w 180°C.
  • Muffinki z bakaliami – przygotuj dwie miski. Do jednej wsyp 2 szklanki mąki pełnoziarnistej, 60 g ksylitolu i 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia, do drugiej: 1 jajko, szklankę mleka, 4 łyżki oleju rzepakowego. Wymieszaj i połącz zawartość obu misek, dodaj pół szklanki bakalii i ponownie wymieszaj. Piecz około 30 minut w 180°C.
  • Wytrawne muffiny z dodatkiem warzyw, które stanowią ciekawą alternatywę dla klasycznych babeczek. W jednej misce wymieszaj 2 szklanki mąki pełnoziarnistej, 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia i przyprawy, np. sól, pieprz, paprykę i czosnek. Do drugiej wlej szklankę mleka, 4 łyżki oleju rzepakowego i 1 jajko. Zmieszaj mokre i suche składniki i dodaj 1,5 szklanki pokrojonych lub startych warzyw (np. paprykę, marchew, oliwki i brokuł). Wymieszaj i włóż do piekarnika nagranego do 180°C. Piecz około 30 minut.

Niezależnie od wybranego menu, nie zapomnij, że znaczenie mają również serwowane napoje. Popijanie zdrowych przekąsek gazowanymi sztucznie słodzonymi napojami nie będzie szczególnie rozsądne. Bezpieczniej wymienić je na wodę i naturalne soki 100%, a klasyczną herbatę – na białą lub zieloną. Możesz sięgnąć też do skarbnicy ziół i wykorzystać te, które wspomagają trawienie, m.in. miętę i rumianek. Pamiętaj, że alkohol jest kaloryczny, jednak nie musisz całkowicie z niego rezygnować. Odpuść sobie trunki smakowe, w których jest sporo cukru. Jeżeli szukasz najmniej kalorycznego alkoholu – wybierz czerwone, wytrawne wino. 

A przede wszystkim – baw się dobrze i zdrowo!

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tematycznie

Powiązane Wpisy

Najlepszy czas na ćwiczenia?

Wiele osób zastanawia się, kiedy jest najlepszy czas na ćwiczenia – czy rano zaraz po przebudzeniu, czy może wieczorem po całym dniu pracy. Czy na

Ćwicz mózg

Mózg, będący centralnym organem naszego układu nerwowego, odgrywa kluczową rolę w codziennym funkcjonowaniu. Jak każdy inny mięsień czy organ, również mózg wymaga regularnego „ćwiczenia”, aby